Op 7 maart hebben de fracties van JA21, BBB en Sterk Lokaal Drenthe vragen gesteld over de NDFF-database en het bijtekenen van stikstofgevoelige natuur.
"De hoofdlijn van onze schriftelijke vragen is een langslepende kwestie: het bijtekenen van stikstofgevoelige natuur waardoor ondernemers worden benadeeld in hun bedrijfsvoering en Drenthe door politieke keuzes "op slot" is gezet. Zo moesten we in 2020 lezen dat de overheid jarenlang stikstofgevoelige natuur 'bijplust 'in Natura2000-gebieden. In november 2022 publiceerde het ministerie van LNV in haar Wijzigingsbesluit dat er zo'n 150 nieuwe stukken stikstofgevoelige natuur zullen worden ingetekend. Vergunning-behartigers ervaren dat dit buiten hun zicht om gebeurt. Aan de voorkant gebeurt dit door slecht geïnformeerd te worden tijdens het proces van vegetatiekarteringen naar habitatkaarten; aan de achterkant door beperkte mogelijkheid om te controleren via data uit de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF).
Het Verdrag van Aarhus regelt onder andere de volgende zaken:
- het verlenen van toegang tot milieu-informatie aanwezig bij de overheid. Naast de "passieve" toegang, dit is informatie verstrekken wanneer een burger of milieuvereniging erom vraagt, dient de overheid ook aan "actieve" informatieverstrekking te doen via onder meer het publiceren van rapporten over de toestand van het milieu, publiek toegankelijke databanken of soortgelijke registers.
- het verlenen van inspraak in de besluitvorming omtrent milieuaangelegenheden. Dit slaat zowel op specifieke activiteiten (een lijst hiervan is opgenomen als bijlage bij het verdrag) als plannen, programma's, beleid en regelgeving met betrekking tot milieu. Bij de beslissing dient rekening gehouden te worden met de inspraakresultaten, en de beslissing dient openbaar gemaakt te worden.
- het verlenen van toegang tot de rechter in milieuaangelegenheden, bijvoorbeeld om toegang tot milieu-informatie te verkrijgen.
Naar aanleiding van bovenstaande hebben onze fracties de volgende vragen:
- Heeft de provincie de vergunning-behartigers die mogelijk belemmeringen kunnen ondervinden door het aanpassen van de habitatkaarten (vergunning situatie) actief geïnformeerd zoals volgens het Verdrag van Aarhus behoort? Zo ja hoe en mogen wij deze informatie ontvangen? Zo nee, bent u dan bereid om dit alsnog te doen?
- Indien nee, zijn de vergunning-behartigers die mogelijk effecten kunnen verwachten van deze aanpassingen de mogelijkheid tot zienswijze en verweer ontnomen. Bent u bereid deze vergunning-behartigers alsnog in staat te stellen om een zienswijze in te dienen? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Door het ministerie van LNV wordt vermeld dat er meldingen worden gedaan op bijvoorbeeld de AERIUS-website, Programma Aanpak Stikstof website (dat tegenwoordig Levend Landschap heet) en soortgelijke websites. De provincie is doorgaans een direct aanspreekpunt met de direct belanghebbenden (e.g. "keukentafelgesprekken").
- Hoe zou de Provincie Drenthe haar eigen rol kunnen verbeteren ten behoeve van de vergunning-behartigers?
Op 17 december 2019 heeft de Eerste Kamer een motie "Regels voor de aanpak van de stikstofproblematiek in relatie tot natuur (Spoedwet aanpak stikstof)" aangenomen met het volgende dictum: verzoekt de regering zo snel mogelijk openheid van zaken te geven over de onderbouwing van stikstofrekenmodellen en samen met de provincies en andere stakeholders te onderzoeken hoe op korte termijn voor particuliere initiatiefnemers zo volledig mogelijk open toegang tot de bestaande natuurdata in de NDFF georganiseerd kan worden.
- Wat is er sindsdien (2019) onderzocht om op korte termijn voor particuliere initiatiefnemers een zo volledig mogelijke open lees-toegang tot de bestaande ruwe natuurdata in de NDFF te verschaffen? Kan Gedeputeerde Staten, als leden van het IPO, waar BIJ12 een onderdeel van is, hier een toelichting op geven?
- Bent u als Gedeputeerde Staten bereid zich ervoor in te spannen dat de door de uitvoeringsorganisatie Bij12 beheerde database over de status van flora en fauna en de database vegetatie en habitats zsm publiekelijk integraal, gratis en in een transparant (digitaal) formaat beschikbaar zal komen?
Direct belanghebbenden ervaren een informatieachterstand en disbalans om het bevoegde gezag te wijzen op mogelijke fouten. Een methode om de direct belanghebbenden te faciliteren is toegang tot de NDFF-data.
- Hoe kijkt het college van Gedeputeerde Staten aan tegen het feit dat het nu al vele jaren duurt dat de vergunning-behartigers worden benadeeld in hun mogelijkheden om bevoegd gezag te wijzen op mogelijke fouten? Hoe zou de provincie op korte termijn de vergunning-behartigers kunnen faciliteren in deze hulpvraag?
Namens de fracties van JA21, BBB en Sterk Lokaal Drenthe,
Harry Omlo (JA21)
Gert-Jan Schuinder (BBB)
Alfred Schoenmaker (Sterk Lokaal Drenthe)"